اخبار

شباهت ورزشکار و اهداکننده‌ی عضو در جوانمردی آنهاست

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری انجمن اهدای عضو ایرانیان و کمیسیون اخلاق کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی با حضور مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، رئیس کمیته ملی المپیک، مسئولین فدراسیون‌های ورزشی، اعضای کمیسیون اخلاق و دیگر مدیران ارشد کمیته ملی المپیک عصر دوشنبه 23 خرداد 1401در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

دکتر کتایون نجفی‌زاده در ابتدا به بررسی مکانیسم مرگ مغزی پرداخت و بیان کرد: از دستاوردهای مهم اهدای عضو در ایران پیوند حدود 70.000 هزار ایرانی و بازگشت آن‌ها به زندگی، ذخیره‌ی ارزی حدود 250 هزار میلیارد تومان با جلوگیری از پیوند اعضا در سایر کشورها، و ورود نیروهای بازتوان یافته کاری به اقتصاد کشور است. 

وی با اشاره به نقش عناصر مهم در اهدای عضو گفت: ورزش نقش مهم و اساسی در اهدای عضو دارد و هر ورزشکار می‌تواند یک سفیر اهدای عضو باشد و شباهت ورزشکار و اهداکننده‌ی عضو در جوانمردی آنهاست و ما امیدواریم با همراهی و مشارکت ورزشکاران در فرهنگ‌سازی اهدای عضو هیچ بیمار لیست انتظار فوت نکند و هیچ ارگان پیوندی قبل از پیوند خاکسپاری نشود.

دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در جریان برگزاری این مراسم، ضمن بیان اشکال مختلف زیستن مانند زیست برای اندوختن علم و دانش و زیست برای بقاء، در خصوص زیستن اخلاقی در جامعه که به نوعی می توان نام هم‌نوایی و همدردی با دیگران و عبور از منافع فردی برای دستیابی به منافع جمعی بر آن گذاشت سخن گفت.

وی در ادامه عالی ترین اصل زیست اخلاقی را فدا کردن خود برای دیگران عنوان کرد و ابراز داشت: اوج این موضوع را می توان در هشت سال دفاع مقدس که رزمندگان همه جان خود را برای حیات دیگران اهداء کردند مشاهده کرد.

دکتر صالحی امیری در ادامه ضمن اشاره به اینکه ما امروز در جامعه‌ای زیست می‌کنیم که هر روز با پدیده‌های ناگواری نظیر فقر مواجه هستیم افزود: جامعه اخلاقی جامعه‌ای است که انسان‌ها در آن احساس کنار هم بودن داشته باشند و دغدغه‌ها کم و احساس آرامش زیاد باشد. بزرگترین سرمایه، سرمایه بخشندگی است که می‌توان در دو سطح بخشیدن از مال و عالی‌ترین سطح بخشش یعنی بخشیدن از جان و اهداء عضو به آن اشاره کرد. وی در پایان به نقش گروه‌های مرجع در اهدای عضو اشاره کرد و راه دستیابی به اهدای عضو را عبور از مسیر انسانیت، اخلاق و گذشت عنوان کرد. 

دکتر امید قبادی؛ نایب رئیس هیئت مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان سخنران دیگر این مراسم بود که ضمن تقدیر از حضور فدراسیون‌های ورزشی گفت: نقش فدراسیون‌ها به عنوان نهادهای فرهنگ‌ساز، در نجات جان بیماران نیازمند به پیوند، ۲.۵ برابر تیم‌های پزشکی اهدا و پیوند است. مردم به قهرمانان ورزشی به عنوان نمادهای جوانمردی و نوعدوستی، نگاه ویژه‌ای دارند و صحبت‌های ایشان برایشان سند است. وی این نوید را داد که در هر زمان و مکانی که نیاز به فرهنگ‌سازی در مجامع و گردهمایی‌های ورزشی باشد، انجمن با تمام امکاناتش در اختیار فدراسیون‌های ورزشی است.

شایان ذکر است در پایان این مراسم و توسط دکتر کتایون نجفی‌زاده و دکتر صالحی امیری، دکتر امید قبادی و هادی ساعی از خانواده ایثارگر اهدای عضو (خانواده زهرا باغبان) نوجوان تکواندوکاری که پس از مرگ مغزی و اهدای اعضای بدن او به چند بیمار، حیاتی دوباره به آنها بخشیدند تقدیر شد.

گفتنی است در ادامه نیز دکتر صالحی امیری با اهدای لوحی از مدیران انجمن اهدای عضو ایرانیان تقدیر کرد.